Rabu, 18 Julai 2012

Berita 1Murid, 1Sukan Mula Dapat Sambutan Positif


USAHA kerajaan melaksanakan dasar 1Murid, 1Sukan mulai tahun 2011 sudah mula menampakkan sambutan positif dan meyakinkan berdasarkan perkembangan aktiviti sukan peringkat sekolah di seluruh negara sejak kebelakangan ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika meluahkan keyakinan itu percaya, dasar itu akan dapat diterima guru dan murid kerana matlamatnya cukup jelas iaitu mengembalikan kegemilangan peringkat akar umbi khususnya di peringkat sekolah. “Saya yakin, aktiviti sukan sudah mula dikembalikan, kegemilangan, kemeriahannya sudah mula terasa. Ini sangat penting bagi membantu proses pembentukan sahsiah murid, bukan saja dalam akademik tetapi ko-kurikulum terutama sukan.
“Semua aspek positif boleh dijana melalui sukan, semangat berpasukan, semangat bertanding dan sudah pasti ia membuka ruang melahirkan jaguh sukan negara,” katanya ketika merasmikan Pertandingan Bola Sepak Piala Sultan Azlan Shah 2010 semalam.

Kejohanan tahunan itu membabitkan pasukan bola sepak Sekolah Menengah Kebangsaan Victoria, Kuala Lumpur dan Kolej Melayu Kuala Kangsar. Dalam perlawanan semalam, SMK Victoria menang 4-0 selepas mendahului dengan selesa hasil kelebihan 3-0 pada separuh masa pertama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan